mandag 8. oktober 2012

Hjemmelaget eplemost


Det er høst, eplesesong og kjøkkenet er fullt av epler. Eplemost er noe av det beste jeg vet, men utfordringen er at jeg ikke har peiling på hvordan det lages. Etter en kjapp runde med google er jeg good to go. Eplemost er ganske enkelt pressede epler, eller eplejuice om du vil. Så har du juicepresse har du kommet langt. Her i (by)gården har kjøkkenet vårt blitt forvandlet til et skolekjøkken. Det har blitt noen eksperimenter på forskjellige måter å lage en holdbar eplemost. Å lage selve mosten er lett. Nr. 1: Vask eplene Nr. 2: Fjern kjernehuset Nr. 3: Press eplene oppi juicemaskinen.


Ulempen, eller fordelen, med dette er at juicen burde drikkes med en gang. Med de rette eplene blir juicen kjempe god. Den holder seg i kjøleskapet i noen dager, men smaken blir ikke helt det samme. De letteste måtene å bevare juicen på kan gjøres med to enkle triks. Nr.1 er å helle den over i plastflasker for frysing. Ta den opp på kvelden og du har fersk most til morgenen etter. Nr. 2. er å pasteurisere den. Varm den opp til 70 grader i en kjele. Men da må du også passe på at den ikke blir varmere enn 80 grader. Siden smaken forsvinner med høyere varme.


Nå har jeg en uke foran meg med en fiberrik epledrikk! Men restene av eplene tar jeg vare på til neste oppskrift. To be continued!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar